Калкулатор за изчисляване на майчинство - изчислете размера на Вашето обезщетение

Правото на обезщетение за майчинство се запазва при сключване на втори трудов договор след 135-я ден

by Атанас Цветанов on юли 29, 2011

Казус в блога ме провокира да отправя официално запитване към правоимащата институция.

Въпросът, зададен в темата Майчинство акцентираше върху тезата, че след 135 ден от майчинството, когато майката ползва отпуск поради бременност и раждане по чл. 163, ал. 1 от Кодекс на труда (КТ), тя има право да сключи втори трудов договор, като това не е основание за прекратяване на майчинството.

Правното основание за твърдението е чл. 46, ал. 3 от Кодекс за социално осигуряване, съгласно който “паричното обезщетение за временна неработоспособност и за бременност и раждане не се изплаща на лица, упражняващи трудова дейност, която е основание за осигуряване за общо заболяване и майчинство през периодите, за които са издадени актове от здравните органи”.

В отговор, компетентният орган изказва мнение, че когато в деня на настъпване на риска и в деня преди него лицето е осигурено само на едно основание, по което ползва отпуск за бременност и раждане с право на парично обезщетение, започне да упражнява трудов дейност, като осигурено за общо заболяване  и майчинство по друго /други/ правоотношение, то има право да получава обезщетението само за времето на отпуска след 135-ия ден в пълен размер. По време на отпуска до 135-ия  то няма право на парично обезщетение.

Това разбира се в частност отменя становището на Министерство на труда и социалната политика, че след 135 ден вместо обезщетението поради бременност и раждане, майката ще получава само трудовото си възнаграждение.

{ 79 comments… read them below or add one }

Desislava юли 30, 2011 в 10:12

Molq, ako moje da mi kajete, dali e vazmojno da zapo4na rabota po grajdanski dogovor, kato v momenta sam po mai4instvo i o6te ne sa mi iztekli 410 dni. Deteto nqma da hodi na qsla.

Отговор

Камелия Илчева юли 31, 2011 в 14:24

На граждански договор може да работите по всяко време. Не се отразява на обезщетенията.

Отговор

Вики август 10, 2011 в 22:40

Здравейте, казуса с втори трудов договор е разрешен, но сега възниква друг ако си втора година по майчинство и започваш работа при втори работодател , при първия си осигурен на максимума 2000 лв , то втория на каква база те осигури? След като от Нои ще те водят на минимума ?

Отговор

Атанас Цветанов август 11, 2011 в 12:00

През времето в майчинство Вие получавате обезщетение и нямате формиран осигурителен доход. По тази причина е редно вторият работодател да формира осигурителен доход по стандартната процедура, съобразявайки се с минималните осигурителни доходи по икономически дейности.

Отговор

Plamena октомври 10, 2011 в 12:15

Zdraveite,
Podadoh molba za izplashtane na ednokratna pomosht za parvo dete kam Sotsialni griji. Mojete li da mi kajete v kakav srok se plashta tazi pomosht ?
Kakav e razmerat na pomoshtite za gledane na dete – nadbavkite i kakav e redat za kandidatstvaneto i polu4avaneto im ?
Blagodarya predvaritelno za otgovora.

Отговор

Ани октомври 11, 2011 в 10:31

Здравейте г-н Атанасов,

В момента ползвам отпуск заотглеждане на дете до 2-годишна възраст. Въпросът ми е мога ли да сключа втори трудов договор /с нов работодател/ без да прекратявам правоотношенията си със стария работодател и съотметно отпуска по майчинство.
Благодаря!

Отговор

Атанас Цветанов октомври 11, 2011 в 15:43

Здравейте!
Може да сключите 2 трудов договор и няма да изгубите правото си на обезщетение за майчинство.
Отговорът е в Писмо от НОИ № 91-01-272 от 23.11.2004 г.
Повече по въпроса в тази тема.

Отговор

Ани октомври 12, 2011 в 09:39

Благодаря!
Но тъй като има клауза в договора, която мисля че ми забранява работа друго правоотношение /поне аз така я разбирам/, мога ли да работя по граждански договор при втори работодател, а при първия да съм в отпуск по майчинство.

Отговор

Атанас Цветанов октомври 12, 2011 в 13:19

Може да работите по граждански договор. Те се сключват по смисъла на Закон за задълженията и договорите и нямат общо с Кодекс на труда.
Друг въпрос е, че правото на труд Ви е дадено от Конституцията и всяка друга норма, която противоречи на това, е несъстоятелна. При едно евентуално съдебно дело работодателят Ви едва ли ще спечели …

Отговор

Anna stoycheva ноември 1, 2011 в 09:54

sadrujnik i upravitel sam na OOD – samoosiguriava6ta se – niamam sklu4en DUK . Pri izlizane v maichinstvo
1. koga nai-kasno triabva da nazna4a prokurist vav firmata za da si polu4avam obez6tetenieto / sled 410 dni ot datata na izdavane na parvia bolini4en ili sled 135 dni ili pak ima drug srok/
2. prokurista moje li da bade drugia sadrujnik v drujestvoto koito sa6to e upravitel no se osiguriava na drugo mesto/
3. ako obiavya 4e prekratiavam deinostta na firmata za srok ot 2 god i imaiki predvid 4e triabva da podavam ejemese4no nulevi deklaracii i da si puskam i zdravnite osigurovki , tova 6te se s4ita li pak za trudova deinost i saotvetno osnovanie za neizpla6tane na mai4instvo
I pri edno takova spirane na deinostta na firmata , maichinstvoto 6te prodalji li da mi se izpla6ta sle kato firmata niama deinost

Отговор

Атанас Цветанов ноември 1, 2011 в 10:24

Моля, пишете на кирилица!!!
1. След 410 ден. Повече по темата тук.
2. Може да бъде, но при положение, че е съдружник, защо той не управлява фирмата Ви като самоосигуряващо се лице? Това, че работи и се осигурява и на друго място не е пречка. Като самоосигуряващ се месечните осигуровки са по-малки като размер, отколкото като прокурист.
3. Ако прекратите осигуряването си като самоосигуряващо се лице, то няма основание да подавате месечни декларации. За времето в майчинство се дължат само здравни осигуровки в размер на 20.16 лева месечно. Времето в майчинство се признава за трудов стаж. Ако някой друг управлява фирмата Ви ще си получавате майчинството, ако прекратите осигуряването си, то НОИ ще спре да Ви изплаща обезщетение за отглеждане на дете до 2 години.

Отговор

илона цветанова ноември 4, 2011 в 10:37

АЗ не съм подписвала никакъв договор след тези 135дни болнични.какво означава това.трябва ли моят работодател задължително да ми донесе такъв договор.аз съм от 2месеца по майчинство но още не съм си получила парите.има ли опасност без този договор да не получа нищо,и може ли работодателя да го пусне в сила сам без да съм подписала лично.моля за отговор.благодаря!

Отговор

Атанас Цветанов ноември 12, 2011 в 20:20

Прочетете темата отново. Касае само майките, които са сключили 2 трудов договор през времето в майчинство.

Отговор

Теодора Недялкова ноември 25, 2011 в 00:40

Здравейте г-н Атанасов,
В момента ползвам отпуск за гледане на дете, който изтича на 12.03.2012, когато детето ми навършва 2год. От 01.12 тази година започвам работа на 4 часа. От вас и от още няколко източника разбирам, че няма да изгубя обезщетението, което получавам от НОИ. Въпросът ми е ако в даден момент забременея отново кой от двамата работодателя ще е основанието за отпуск за бременност и раждане и след това за гледане на дете? Ако и двамата са основание след отпуск за бременност и раждане ако се върна отново на 4-часовата работа ще изгубя ли майчинството? Ако да имам ли право да започна на трето място отново на 4 часа? И последен въпрос, ако през месеците преди раждането съм работила на едно място 8 часа и на друго 4 часа да речем 5 месеца при изчисляването на майчинство това време за 5 месеца ли ще се смята или за 7,5 и просто ще се има предвид общото възнаграждение? Предварително благодаря!

Отговор

Атанас Цветанов декември 2, 2011 в 19:25

Здравейте!
Тъй като не сте уточнила, предполагам, че работата на 4 часа от 1 декември е по трудов договор, който сега сключвате.
При това положение не следва да загубите правото на майчинство и НОИ трябва да го изплащат в пълен размер. Допълнителна информация може да намерите в темата за майчинство при сключване на втори трудов договор.

Когато сте осигурена на два (или повече) трудови договора, при излизане в майчинство трябва да се представи болничен лист при всеки работодател (съгласно НАРЕДБА за медицинската експертиза, чл. 8, ал. 1)

Сумата на обезщетението се превежда чрез двете фирми, като се разделя пропорционално в зависимост от работното време по съответния договор.

Ако сте излязла в майчинство чрез няколко работодателя, то след връщането Ви от отпуск за бременност и раждане при кой да е работодател, ще имате право на обезщетение в половин размер за втората година майчинство (чл. 54, ал. 1 КСО). В този случай може да започнете работа и на 3-то място.

Когато работите на няколко места през бременността, обезщетението в последствие ще бъде изчислено на база сборът от доходите по всичките договора, ограничено до максималният праг 2000 лв.
Ако в периода за изчисление има и месеци, в които сте осигурявана само на едно основание, доход се взима само от него, без да се добавят 240/270 лева МРЗ за другите договори.

Отговор

Фани ноември 27, 2011 в 11:37

В начална бременност съм,имам основен трудов договор и втори по чл, 111 от 1 месец,който съвпада с първия месец на бременността.Бихте ли ми отговорили дали ще взимам болнични и обезщетение за майчинство (415 дни)и от двете места?Поотделно ли ще се плащат?Нужно ли е да прекратявам втория договор преди 45 дневния болничен?А какво ще стане след изтичане на тези 415 дни и втория договор,ако не го прекратя?Запазва ли ми се работното място по чл 111 и кога мога да се върна на работа по него,и колко ще получавам до 2 год на детето ако се върна на работа само по втория договор?

Отговор

Атанас Цветанов декември 2, 2011 в 22:22

Вашият въпрос отчасти съвпада с горния. Прочетете коментарът към него.
Иначе обезщетението е едно, но е изчислено на база сборът от доходите от двата договора.
Превежда се чрез двете фирми, като сумата се разделя пропорционално в зависимост от работното време по съответния договор.
Напр. единият ви договор е на 6 часов работен ден, другият е за 4. Изчислено Среднодневно обезщетение – 50лв. Тогава по първия договор ще ви превеждат 30лв. дневно, а по втория – 20лв. дневно, тъй като отношението е 6:4.

Принципно не е нужно да прекратявате вторият договор. След 415 дни ще получавате едно обезщетение за отглеждане на дете до 2 години. Запазва се работното място по 2 трудов договор, стига той да не е срочен. Ако се върнете на работа преди навършване на 2 годинки на детето ще получавате обезщетението за втората година майчинство, но в половин размер.

Отговор

ИВАНКА ноември 28, 2011 в 16:47

Здравейте,
Самоосигуряващо лице съм от 01.04.2011г.В началото на м.юни ми предстои раждане на първо дете.
Молбата ми е да отговорите на следните въпроси.
1.През 18 месечния период назад имам 4месеца, през които съм получавала обезщетение за безработица.Този период се зачита за трудов стаж за пенсиониране, но как се отразява върху сумата за майчинство?Обезщетението за безработица участва ли във формирането на среднодневната сума за майчинство?
2.Как се отразяват болничните за временна нетрудоспособност през периода на бременност , сумата, която се получава като болнични включва ли се при формирането на месечната сума за майчинство?
Предварително Ви благодаря за отговора!

Отговор

Атанас Цветанов ноември 30, 2011 в 02:02

1. За времето на борсата за база се взима минималната работна заплата за съответния период (чл. 41, ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 49, ал. 1 КСО).
2. Болничните по време на бременността се включват при изчислението на майчинството със сумата, от която са изчислени. Т.е. ако през един цял календарен месец сте била в болнични за общо заболяване, за което от НОИ са Ви изплатили 800 лева (80% от брутното), то при изчислението на майчинството базата за този месец ще е приблизително 1000 лева.

Отговор

ИВАНКА декември 1, 2011 в 14:32

МНОГО ви благодаря за бързия и изчерпателен отговор!
Бъдете жив и здрав!
Иванка

Отговор

rumqna stoqnova декември 14, 2011 в 17:55

iskam da prehvarlq mai4instvoto na maika mi deteto e na 8 meseza moga li i kakvo da naprvq tq raboti.az da po4na rabota 4akam otgovor blagodarq

Отговор

Камелия Илчева декември 14, 2011 в 22:17

Моля, пишете на кирилица!
Майчинство на баба или дядо може да прехвърлите след като Ви свърши отпускът за бременности раждане – 410 дни.
След 6-месечна възраст на детето може да прехвърлите отпуска на таткото.

Отговор

Теодора Недялкова декември 29, 2011 в 16:49

Здравейте! Благодаря ви за отговора! Аз започнах работа не на 1, а на 21.12 и не на 4, а на 8 часа. НО… счетоводителката на новите ми работодатели твърди, че не мога да продължавам да взимам пълния размер на майчинството. Трябва да прекратя стария си договор. Звънях в НОИ и от там ми казаха същото!!! Как да постъпя? Ще изчакам вашия отговор без да предприемам нищо. Ако все пак счетоводителката се съгласи да ми направи договор без да прекратявам стария как НОИ би могъл да ме санкционира. За някоя от фирмите ще има ли глоба? Благодаря предварително!

Отговор

Камелия Илчева декември 29, 2011 в 23:47

Здравейте,
Счетоводителката изобщо не я засяга Вашето майчинство в случая на втори договор. При нея не подавате никакви документи за обезщетението за гледане на дете.
Като Ви се оформя Трудовия договор, той трябва да е напр. по чл.111 от КТ.
Не ми е ясно за какви глоби говорите.

Отговор

Теодора Недялкова януари 2, 2012 в 23:56

Благодаря за отговора! Ако правилно съм разбрала трябва да настоя да ми направят договор. И когато детето навърши 2 год. да прекратя стария си договор. Защо от НОИ ми казват, че не мога да подпиша договор без да съм прекратила стария и съответно майчинството? Питам за санкции, защото иначе не мога да си обясня настояването на счетоводителката.

Отговор

Теодора Недялкова януари 3, 2012 в 00:04

И още нещо – на колко часа трябва да е втория договор по време на майчинството?

Отговор

Камелия Илчева януари 3, 2012 в 20:29

Няма значение на колко часа ще е вторият договор.
Не знам кой от НОИ Ви казва тези неща. Може би ще е най-добре да им пишете на мейла със съответните въпроси – тогава едва ли ще Ви отговорят по същия начин.
Ето един отговор на подобен въпрос – за времето до 410 дни, който съм получила от НОИ, макар и неофициално.
- Ако назначим майка – детето е на 4 месеца – на трудов договор, ще загуби ли тя обезщетението си по чл.50 ал. 1 от КСО?
Същата работи при друг осигурител и получава оттам обезщетенията си.
- Когато лице, осигурено по едно правоотношение продължава да ползва отпуск за бременност и раждане и да получава обезщетение от 135 до 410 календарни дни, има право да го получава в пълен размер по това правоотношение, в случай че започне работа и по друго провоотношение и не ползва отпуск по него.

Отговор

ивелина михалева януари 26, 2012 в 15:25

здравейте г-н Атанасов !Въпроса ми е имам ли право на майченство за отглеждане на дете до 2год възраст ,самоосигуряващо лице съм фирмата не работи от както съм излязла в болнични от 415 дена,внасям само здравни по 20.16 лв,невънамерявам да пускам детето на ясла, нето да почвам работа.Благодаря ви предварително!

Отговор

Атанас Цветанов февруари 20, 2012 в 03:16

За втората година имате право на обезщетение само, ако има назначен прокурист, който да управлява фирмата. Темата Назначаване на прокурист за времето в майчинство ще Ви даде по-голяма яснота по въпроса.

Отговор

Боряна февруари 6, 2012 в 15:53

Здравейте,
В момента съм в отпуск по майчинство от основен работодател и съм по трудов договор към него. Болничните ми свършиха и след тях съм назначена за управител по договор за управление /а не договор по чл.111/ към друг работодател, от който ще получавам парично възнаграждение. Ще ми бъде ли прекъснато обезщетението за майчинство от основния работодател до навършване на 1 година на детето ми.

Отговор

Атанас Цветанов февруари 20, 2012 в 03:20

Темата по-горе точно това разяснява – няма място за притеснение. Ще си получавате обезщетението.

Отговор

Милена Игнатова февруари 7, 2012 в 12:10

Здравейте, въпросът ми е такъв- майка съм на 1год дете, подала съм си молба за отглеждане на дете до две годишна възраст, от предприятието в което работя ми се обадиха да ме освободят от работа по член 331 от КТ, поради намаляване на щата. Въпроса ми е ако откажа, по какъв начин майките са пазени в случая от закона. И има ли вариант да изисквам по голямо от минималното вписано в закона обещетение и как?
Благодаря Ви предварително!

Отговор

Атанас Цветанов февруари 20, 2012 в 03:28

Не разбирам работодателите Ви – за времето в майчинство дължат единствено здравни осигуровки в размер на 20 лева месечно, което едва ли е препъни камъчето на бюджета им.
Принципно сте защитена от закона (чл.333 от Кодекс на труда), където се казва, че уволнение поради намаляване на щата може да стане само след писмено разрешение на Инспекция по труда. Длъжен съм обаче да Ви кажа, че такова разрешение не е кой знае колко трудно да се вземе, особено ако работодателя Ви се обоснове правилно.
Основанието, по което иска да Ви освободи работодателя е срещу обезщетение:

Чл. 331. (1) Работодателят може да предложи по своя инициатива на работника или служителя прекратяване на трудовия договор срещу обезщетение. Ако работникът или служителят не се произнесе писмено по предложението в 7-дневен срок, се смята, че то не е прието.

(2) Ако работникът или служителят приеме предложението по ал. 1, работодателят му дължи обезщетение в размер на не по-малко от четирикратния размер на последното получено месечно брутно трудово възнаграждение, освен ако страните са уговорили по-голям размер на обезщетението.

Т.е. минимума е 4 заплати, като горна граница не е поставена. Т.е. ако сте добър парламентьор, може да договорите и 10 заплати ;)

Отговор

mariana април 7, 2012 в 22:57

Zdraveite,iskam da popitam kolko vreme trudov staj e neobhodimo da imam za da polzvam platen bolni4en pri bremennost?

Отговор

Мери април 10, 2012 в 09:46

Здравейте Г-н Цветанов !!!
Искам да ви попитам при отглеждане на близнаци през втората година полагат ли се някакви помощи , освен детските? Като бях бременна се обърнах към вас и много ми помогнаха вашите отговори. Сега изтича първата година от майчинството ми. Парите които ще вземам предполагам ще са 240лв . Това са много малко за отглеждане на близнаци. Благодаря ви за отговора предварително!!!

Отговор

Мери април 10, 2012 в 09:46

Здравейте Г-н Цветанов !!!
Искам да ви попитам при отглеждане на близнаци през втората година полагат ли се някакви помощи , освен детските? Като бях бременна се обърнах към вас и много ми помогнаха вашите отговори. Сега изтича първата година от майчинството ми. Парите които ще вземам предполагам ще са 240лв . Това са много малко за отглеждане на близнаци. Благодаря ви за отговора предварително!!!

Отговор

tsvetelina mladenova юни 20, 2012 в 14:58

zapo4vam rabota na 22.06 .12 po trudov dogovor a deteto mi e na 1g i 3 m.kolko vreme i kakav razmer mai4instvo 6e polu4avam

Отговор

Марияна Орхаева август 20, 2012 в 14:51

Здравейте господин Цветанов!

Искам да ви попитам тъй като съм студентка редовно обучение, но в същото време имам и трудов стаж. Възможно ли е да взема едновременно еднократната помощ за майки-студентки и да получавам майчинство ?
Благодаря Ви предварително!

Отговор

Камелия Илчева август 26, 2012 в 13:22

Здравейте,
Да, може да получите едновременно и паричната помощ като редовна студентка по ЗСПД, и обезщетения за майчинство по КСО. Стига да отговаряте на условията за получаването им. Засега двете суми не са зависими.

Отговор

Митева септември 11, 2012 в 19:06

Здравейте,
В момента съм в 3-ти месец бременна. Какви са вариантите да спра да ходя на работа, но после да имам право на майчинство? Имам необходимите 2 години стаж и не прекъсване на осигуровките?
Но фирмата в която работя е некоректна и може да ми прекратят договора или просто да работя без да ми изплащат заплатите
1. да пускам болнични без прекъсване до момента в който се роди детето
2. да напусна по взаимно съгласие – и да търся фирма в която да ме назначат
3. мога ли да стана самоосигуряваща се, като си внасям само здравните?
кой е най-приемливият вариант??

Предварително благодаря за отговора!

Отговор

Камелия Илчева септември 11, 2012 в 21:38

Здравейте,
Лоша ситуация. Но, за жалост, често срещана. Могат да ви прекратят само с разрешение на Инспекция по труда. По-добре е да не ходите повече на работа, но когато намерите друго решение.
1. Това е добре, но ако не се подават данни към регистъра ежемесечно, ще имате проблем с изплащането на обезщетенията.
2. Най-добре е да ви назначат някъде, но по-добре не напускайте преди да сте намерила такова място. Нека ви назначат и да поработите малко, после си взимайте болнични.
3. Може да сте самоосигуряваща, но трябва да се осигурявате известно време като си внасяте пълните осигуровки и после да взимате болнични.
Само здравни осигуровки се внасят, когато сте в болнични.
Преценете кой е най-добрият за вас вариант, имате време!

Отговор

Name септември 13, 2012 в 18:25

Здравейте,искам да попитам нещо.Понеже нямах нужния стаж за да взема 2 години майчинство взех само една година социално майчинство,а сега не ми се иска да си пускам детето на ясла толкова малко и ми се иска поне до пролетта ако има начин да получавам майчинсто ,но има ли начин да се удължи срока ако да-как?
Благодаря!

Отговор

Камелия Илчева септември 15, 2012 в 22:43

Здравейте,
Разбирам, че сте осигурена и вече имате 12 месеца осигурителен стаж. Тогава ще започнете да получавате обезщетението за гледане на дете до 2 години от момента, в който имате необходимия стаж (което според мен би трябвало да е още по време на отпуска за бременност и раждане до 410 дни).
Или не сте осигурена?

Отговор

Митева септември 14, 2012 в 08:07

Благодаря ви!

Отговор

Iliyana септември 14, 2012 в 18:30

Въпроса ми е дали мога да получавам майчинство след като съм назначена не на трудов а на договор за управление

Отговор

Камелия Илчева септември 15, 2012 в 22:46

Да, управителите с Договор за управление са осигурени за ОЗМ и ако имате и необходимия стаж, ще получавате обезщетение.

Отговор

Марияна септември 18, 2012 в 12:45

Здравейте!!!
Въпроса ми е дали , има някави помощи за отглеждане на близнаци през втората година?

Отговор

Камелия Илчева септември 20, 2012 в 20:38

Здравейте,
Втората година няма помощи за близнаци. Имате право на помощи по общия ред – напр. детските, при условие че средномесечният доход на член от семейството за предходните 12 месеца е по-нисък или равен на 350 лв.

Отговор

kremena септември 23, 2012 в 20:49

zdraveite! az iskam da popitam kato rabotq po trudov dogovor dali imam pravo na ednokratna pomosh ot socialnite predi rajdane?i ako e taka koga trqbva da podam molbq?blagodarq!

Отговор

Камелия Илчева септември 25, 2012 в 00:32

Моля, пишете на кирилица!
1. Бременните жени, чийто доход на член от семейството е по-нисък или равен на дохода по чл.4 от ЗСПД, имат право на еднократна помощ при бременност, когато нямат право на обезщетение за бременност и раждане по реда на Кодекса за социално осигуряване и живеят постоянно в страната.
2. Когато бременната жена е осигурена за общо заболяване и майчинство, но не получава обезщетение за бременност и раждане, поради това че няма необходимия осигурителен стаж по чл. 48а от Кодекса за социално осигуряване.
т.е. право на на тази помощ ще имате при второто условие – нямате необходимия осигурителен стаж от 12 месеца като осигурени за ОЗМ.

Отговор

Гергана септември 23, 2012 в 22:50

Здравейте.Имам един въпрос.В момента съм втора година майчинство.Предлагат ми работа в чужбина на трудов договор,който се сключва в България,но е при друг работодател.Мога ли да си получавам майчинството или трябва да си прекратя първия договор.
Благодаря предварително.

Отговор

Камелия Илчева септември 25, 2012 в 00:34

Здравейте,
По принцип може да започнете работа по втори трудов договор, без да губите обезщетението за гледане на малко дете.
Вече за това ако работите в чужбина, не мога да отговоря.

Отговор

Milena октомври 14, 2012 в 18:42

Здравейте господин Цветанов.Много пъти сте ми помагал и сега отново имам нужда от помоща Ви!Имам следния въпрос към вас:
Детето ми е на 1г и 1м От този месец трябва да започна да получавам обещетение от 240 лв до навършване на детето на 2г.Обадиха ми се от фирмата и ми казаха че ще я закриват.Щели да ме съкратят както си трябва и да ме обещетят,както и да ми изплатят и отпуската за тази година.Посъветвахаме да си намеря фирма където да се регистрирам за да си получавам там майчинските.Та въпросът ми е по закон какво обещетение трябва да получа,предполагам се има в предвид няколко заплати и ако не си намеря фирма където да се регистрирам какво ще се случи и ще получавам ли някакви пари,а и ако си намеря такава фирма ще бъда ли ощетена по някакъв начин от стария си работодател?
Благодаря предварително и успех!

Отговор

Камелия Илчева октомври 14, 2012 в 22:55

Здравейте,
По закон при съкращение по чл.328 ал.1 т.1-3 от КТ ще получите обезщетение за неползваните годишни отпуски – в зависимост от броя на дните; ако не си намерите работа следващия месец – 1 брутна заплата (т.е. ако ви назначат някъде фиктивно то няма да се изплати); ако не е спазен срокът за предизвестието – също 1 брутна заплата (ако срокът е 30-дневен). Ако има още обезщетения, уговорени в трудовия ви договор също.
Ако не си намерите фирма чрез която да си взимате и втората година майчинство, може да се регистрирате и да получавате обезщетение за безработица.
Нямате основание да се страхувате от сегашния си работодател – още повече, че ви ще е коректен и ще ви изплати дължимите обезщетения.

Отговор

Milena октомври 15, 2012 в 15:52

Благодаря Ви много за бързият отговор.
Не разбрах обаче ако не успея да си намеря фирма където да бъда регистрирана трябва да се регистрирам в бюрото по труда ли,за да получавам там обещетение и това обещетение в размер на 100лв ли е на месец.И ако се регистрирам в бюрото по труда ще ми изплатят ли една брутна заплата.
Аз доколкото разбрах от работодателя си ще имам някакви обещетения и ако се регистрирам в друга фирма,освен отпуската.
А и си мислех че ми се полагат 2 брутни работни заплати,както и отпуската ми независимо дали съм регистрирана някъде другаде или не.
А и те ми обясниха че един вид си правим взаимна услуга ако си намеря друга фирма.Така хем те ще приключат по-бързо с отписването на фирмата,хем аз ще си взема всички обещетения и хем ще получавам 240 лв следващата година.
Благодаря предварително г-жо Илчева и извинявайте за многото въпроси,но наистина ми е доста притеснено,а и искам да получа полагащите ми се парички,понеже имах огромно желание да се върна на тази работа,а сега не знам къде ще работя.
Благодаря

Отговор

Камелия Илчева октомври 17, 2012 в 19:23

“Не разбрах обаче ако не успея да си намеря фирма където да бъда регистрирана трябва да се регистрирам в бюрото по труда ли,за да получавам там обещетение и това обещетение в размер на 100лв ли е на месец.И ако се регистрирам в бюрото по труда ще ми изплатят ли една брутна заплата.” Да, първо се регистрирате в Бюро по труда към Агенцията по заетостта. В 7-дневен срок от прекратяването. Обезщетението ще се определи около 60% от това, на което сте осигурявана (грубо казано).
Заплати се изплащат от работодателите. Не от БТ. А що се отнася до обезщетението за оставане без работа, което работодателят изплаща, няма значение дали сте регистрирана.
100лв. месечно е социалната помощ за отглеждане на дете до 1 год. за неосигурени лица (при известни условия). А вашето дете е по-голямо.
Относно обезщетенията за безработица, може да прочетете Глава Четвърта на Кодекса за социално осигуряване.
За обезщетенията от страна на работодателя – Кодекса на труда – чл.220-чл.224.

Отговор

Христина ноември 8, 2012 в 15:10

Здравейте,
в момента съм по майчинство. Тези дни работодателя ме информира, че се налага да ми бъде прекратено трудовото правоотношние и се разбрахме да бъде оформено по взаимно съгласие. Предстой ми до няколко дни вписване като адвокат в адвокатската колегия. Въпроса ми е : На какво основание ще получавам майчинство през втората година? Какви документи трябва да подготвя?
Благодаря Ви опредварително.
Очаквам отговор

Отговор

Камелия Илчева ноември 8, 2012 в 23:18

Здравейте,
Разбирам, че ще се регистрирате като упражняваща свободна професия.
За да имате право на обезщетения, трябва да се самоосигурявате и за фонд ОЗМ. Но ако работите през втората година от майчинството, ще взимате 50% от обезщетението.
За времето от напускането до началото на самоосигуряването ви, няма да ви се изплаща обезщетение.
По-добре обсъдете нещата със счетоводител.

Отговор

Христина ноември 9, 2012 в 07:41

Благодар за бързиа отговор.
Но питането ми е ще получавам ли майчинство пре втората година и на какво основание? Не смятам да работя през втората година. Промяна настъпва само в промяната на статуса – от трудов договор аз преминавам в категорията на самоосигуряващите се лица. Ясно е, че ще трябва да си плащам здр.осигуровки. Но какво трябва да се направи след като ми е прекратен трудовия договор и се вписвам като самоосигуряващо лице ? Да не изгубя майчинството!!!

Отговор

Камелия Илчева ноември 13, 2012 в 22:40

“Но питането ми е ще получавам ли майчинство пре втората година и на какво основание?” Основанията са същите като при другото обезщетение – да сте осигурено лице за ОЗМ. Или по-точно от самото Приложение 3
“Осигурен/а съм като самоосигуряващо се лице с безсрочна/срочна регистрация до ………………………20… г. Към датата, от която искам да ми бъде отпуснато обезщетението – ……………20… г., съм осигурен/а за общо заболяване и майчинство – да/не (ненужното се зачертава), и имам 6/12 месеца осигурителен стаж като осигурен/а за общо заболяване и майчинство – да/не (ненужното се зачертава).”
Вие ще изпълните тези условия, ако се регистрирате с осигуряване за ОЗМ. Осигурителен стаж явно имате.
“Промяна настъпва само в промяната на статуса – от трудов договор аз преминавам в категорията на самоосигуряващите се лица.” Точно затова ви казах да обсъдите със счетоводител.
Според мен най-добре би било да започнете самоосигуряването преди да ви се прекрати трудовия договор.

Отговор

Станислава Георгиева ноември 11, 2012 в 04:56

Здравейте имам следния казус. От 6 ноември съм в отпуск по чл. 163, ал. 1 от КТ по трудов договор. Извършвам и дейност като самоосигурявашо се лице собственик на ЕООД. В ЕООД – то се осигурявам само за фонд Пенсии. Въпросът ми е имам ли право на обезщетението в пълен размер, както до сега за остатъка от 135 до 410 ден?
В Приложение 4 към чл. 2 в т. 10 се декларира, че не се упражнява дейност като СОЛ през периода от 135 до 410 ден. Това значи ли, че ще загубя правото на обезщетение независимо, че като този отпуск се ползва при работодателя ми по трудовия договор?
Блаодаря ви предварилно :) ))

Отговор

Камелия Илчева ноември 13, 2012 в 23:20

Здравейте,
Вие получавате обезщетенията по трудов договор. Там си подавате съответните декларации относно тях.
Като самоосигуряваща нямате право на обезщетения щом сте на ниския процент (без ОЗМ). И не подавате документи.
С други думи – няма да изгубите обезщетението за гледане на дете.

Отговор

Нели ноември 16, 2012 в 13:44

Здравейте.
В момента получавам отпуск по майчинство за отглеждане на малко дете.Искам да изляза в чужбина за 6 месеца(сезонна работа) с трудов договор,който се сключва там.Имам ли право,заедно с трудовото възнаграждение да получавам полагащото ми се парично обещетение,като след 6-те месеца бих искала да си продължа отпуска за отглеждане на дете до 2 години.Какви са правата ми и как трябва да процедирам?Предварително Благодаря за отговора.

Отговор

Камелия Илчева ноември 20, 2012 в 22:39

Здравейте,
За съжаление не мога да отговоря на въпроса ви.

Отговор

Иванова ноември 26, 2012 в 17:01

Здравейте!Бих желала да ви питам нещо и се надявам да не се повтарям с предишните постове, предварително се извинявам ако е така. Детето си родих на 13 септември и от съм в болничен до 10.12 2о12, тоест от 11.12 2012 съм в отпуск по майчинство. Понеже договора ми е до 29.11 2012 от фирмата ми казаха, че няма как да го подновят, тъй като са приели нови условия за сключване на договорите си, такива за свършена работа. Предлагат ми да прекратим договора като за първата една година ще си получвам 90 % от брутната заплата както е по право. Като след като изтече този срок по майчинство ще ме предназначат отново на работа. Въпросът ми е какво ще се случи ако откажа да прекратя договора си с тях явно по взаимно съгласие?Ако пък реша, че искам да си гледам детето до 2-рата година, практически аз ще съм без договор имам ли право на обезщетение през втората година???Ако искам да вземам обезщетение и втората година мога ли да подпиша договор със същия или друг работодател, за да се възползвам. Благодаря ви предварително!

Отговор

Камелия Илчева ноември 28, 2012 в 22:49

Здравейте,
Не разбрах на какъв договор сте и по какъв начин искат прекратяване. (доколкото разбирам, е срочен по чл.68 от КТ)
Щом сте в отпуск за бременност и раждане до 410 дни, то и да ви прекратят договора, ще си получавате обезщетението до края. Вече на следващото обезщетение за гледане на дете до 2 год. ще имате право ако сте осигурено за ОЗМ лице, т.е. ако работите.

Отговор

Leave a Comment

Previous post:

Next post: